Educația financiară in freelancing

Educația financiară este o competență la fel de necesară pentru un freelancer precum activitatea zilnică sau abilitatea de a organiza această activitate. Plus capacitatea de a adapta și personaliza educația financiară pe obiectul de activitate. Astfel, la freelanceri cu activitate sezonieră, luna devine an și organizarea bugetului devine anuală. Ce înseamnă asta? Înseamnă că îți vei calcula cashflow-ul pe an, nu pe luna. Intrările (veniturile) dintr-un an minus cheltuielile acelui an. În această planificare o să apară atât lunile cu activitate și încasări mari cât și lunile cu activitate redusă sau deloc unde cheltuielile se păstrează aproape la același nivel.

Mulți freelanceri cad în capcana sezonieră în care consideră că dacă nu au activitate nu au nici cheltuieli. Este o capcană pentru că atunci când nu produci nu înseamnă că nu cheltui. Cheltuielile rămân aproape la fel într-o luna în care nu ai activitate și nealocand bani pentru acele perioade vei ajunge în imposibilitatea de a susține activitatea.

Astfel că primul pas când eșți la început de drum este să faci o previziune a bugetului pentru următorul an de zile. Ce cuprinde această previziune?

Cât o să lucrez anul acesta, care este perioada în care nu ai activitate și care îți sunt cheltuielile cu această perioada. După previzionare aloci bani. Exact că orice obiectiv clar stabilit în timp și bani. Câți bani câștigi, câți bani cheltui și cât economiseșți și investești.

Plecăm de la ideea că renunți la statutul de angajat și te apuci de freelancing. Primul lucru foarte important este să conștientizezi și să asumi faptul că nu vei mai încasa un salariu lunar. Mulți din cei care renunta la job pentru freelancing nu se obișnuiesc cu acest aspect și revin la statutul de angajat după puțin timp de “cont propriu”.

Al doilea aspect extrem de important este legat de clienți. Depinzi de ei, de proiectele pe care ți le alocă, de perioada contractuală, de termenii stabiliții, de perioadele de plata, de obligații și drepturi contractuale și foarte important aspect este cel uman al colaborării. Cum te vinzi și cum promovezi activitatea ta pentru a atrage clienți noi și pentru a-i pastra pe cei existenți.

Al treilea aspect este legat de cashflow. Acum că ai făcut planul, ai clienții, ai activitate, ce faci mai departe? Cum îți organizezi intrările și ieșirile, cum previzionezi cheltuielile, dacă previziunile nu sunt estimate corect ce faci cu minusul care apare? Sau cu plusul? Dacă vei câștiga mai mult decât ai estimat eșți pregătit pentru sume mai mari? Ai planul de investiții pregătit în această situație?

Cum sună acum ideea de freelancer?
Ai luat toate aceste aspecte în calcul?

Educația financiară nu este nici grea nici ușoară. Este un proces continuu de învățare, conștientizare și asumare. Dacă e și personalizată atunci duce destul de repede spre independență financiară.

Leave a Comment

Scroll to Top